Millorar el lideratge en les urgències amb la Simulació

Millorar el lideratge en les urgències amb la Simulació

L’atenció al pacient greu dins i fora d’un hospital és la meva passió. Tota la meva carrera professional ha estat encaminada a aquesta finalitat i des de fa un temps tinc l’oportunitat d’organitzar i coordinar un servei d’urgències del que en sóc supervisor.

La formació dels professionals és un aspecte clau per mantenir-se actiu en un món com el de les emergències. L’aprenentatge de tècniques, de procediments nous, de guies clíniques, entre d’altres, és fonamental, i al llarg dels anys he pogut observar com tots els professionals del servei es formen en cursos i jornades amb l’objectiu d’actualitzar coneixements. En els últims temps, la simulació ens ha ofert una nova visió en el camp de la formació, i sobretot, la simulació dins d’un equip de treball. Em vaig començar a interessar per la simulació de manera molt rudimentària, sense tenir formació al respecte. Vàrem començar organitzant simulacres i simulacions en les quals hi participaven molts professionals, però que proporcionaven poc aprenentatge significatiu.

(més…)

Management i simulació

Management i simulació

Albert Einstein, un dels científics més importants del segle passat, deia que ”l’aprenentatge és bàsicament experiència, tota la resta és informació”. Si fem cas a aquesta afirmació és evident que la simulació és, també, una excel·lent metodologia per incrementar les competències professionals de les persones que desenvolupen la seva activitat en el món del management.

Moltes són les definicions que intenten explicar aquest concepte. Crec que una de les més senzilles i una de les millors és aquella que el descriu com la gestió de totes les activitats que poden incidir en un àmbit de treball o de l’organització. Peter F. Drucker, considerat el pare del management modern, el defineix com “ l’art de la gestió per excel·lència”.

(més…)

La simulació com a metodologia docent a la Formació Professional a Catalunya

La simulació com a metodologia docent a la Formació Professional a Catalunya

El passat 12 de novembre, el Departament d’Ensenyament de Catalunya va organitzar la XVIII Jornada de Qualitat a l’Ensenyament, un esdeveniment que va ser virtual i que va incloure taules rodones de presentació de bones pràctiques de centres públics, concertats i privats. La metodologia de la simulació és un dels temes que hi és recurrent des de fa uns anys i les taules rodones sobre aquest tema acostumen a ser de les més concorregudes. Enguany, el Campus Professional UManresa hi hem participat com a ponents, per explicar com apliquem aquesta metodologia docent als tres cicles formatius de grau superior d’Educació Infantil, Administració i Finances i Pròtesis Dentals. Els temes amb els quals treballem a través d’accions simulades, així com els recursos i la logística aplicats en temps de pandèmia van ser elements que van atraure molt l’atenció dels participants en aquesta sessió.

(més…)

Let’s talk about online methodology!

Let’s talk about online methodology!

I am delighted to be able to share some thoughts about online methodology with the CISARC community, so thanks for inviting me. Let me start by saying that I am not an expert on simulation. My experience lies in educational technology in higher education, in particular the Moodle education platform, whose use at UVic-UCC has been my focus over the last ten years or so.

In the session on Thursday we’ll be taking a broad view of online methodology in the context of CoViD-19. How has delivery of higher education been changing over recent years? Why is the current context so transformative? We’ll explore attitudes to technology and perhaps explode some myths. We’ll also consider how teachers respond in general to new technology that is invading our profession.

(més…)

Una metodología para enseñar a hacer

Una metodología para enseñar a hacer

El pasado mes de octubre acogimos en CISARC el webinar “Estrategias para diseñar talleres de habilidades”, que impartió la doctora Gleyvis Coro-Montanet con el propósito de compartir conocimiento, analizar y reflexionar sobre la metodología novedosa en simulación clínica ©MEDITHA. Para los que no pudisteis asistir al webinar, os dejamos el vídeo de la sesión en directo y un breve resumen de esta modalidad pensada para los instructores de aprendizaje experiencial.

(més…)

La simulación online eficaz es posible

La simulación online eficaz es posible

Hasta que nos ha llegado la gran transformación social que ha producido la pandemia de la CoViD-19, la enseñanza online era una opción que con frecuencia solo complementaba tímidamente la presencial, del mismo modo que las relaciones interprofesionales por videollamadas, webinars, videoconferencias, etc. Podíamos elegir cómo hacer las cosas, ahora no. Si queremos mantener la actividad, hay que dar un salto sin red a hacer las cosas diferentes, a mantener al máximo la actividad sin presencialidad. Y digo salto sin red porqué la comunidad docente no tiene evidencias de la eficacia de estas modalidades cuando sustituyen a las presenciales.

(més…)

Simulación in situ: verdadera simulación

Simulación in situ: verdadera simulación

En la unidad de Infancia y Mujer de Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà, hace ya unos años iniciamos una experiencia de simulación. La experiencia fue sumamente positiva, la organización perfecta, la ambientación correcta. Todos salimos muy ilusionados por la nueva metodología de formación que acabábamos de descubrir: entorno bastante real, trabajo en equipo, temas escogidos, reuniones de trabajo previa y posterior, pero hay un hecho que lo diferencia de la experiencia que a continuación os relataré: la simulación in situ.
(més…)

La simulació en temps convulsos: reflexions de la mà d’AAMC, la RACP, l’ENPHE o la UE

La situació viscuda durant la covid19 ha implicat un seguit d’adaptacions curriculars, de manera que la presencialitat s’ha traduït en una virtualitat en la docència. De la mateixa manera, els professionals sanitaris, els professionals de l’àmbit educatiu i/o de molts altres sectors han hagut de transitar entre incerteses i ambients nous, com són la teleassistència, les videotrucades o l’ensenyament online sincrònic i asincrònic. Així es fa imprescindible que la comunitat educativa disposi de materials formatius amb contingut d’alta qualitat que garanteixin una preparació dels futurs professionals davant reptes de salut globals i complexes.

(més…)

La màgia del debriefing

Ja fa alguns anys, dissenyant una formació de formadors, vaig coincidir amb un mag i vam decidir incorporar la màgia com a entrenament per als nostres facilitadors. Si t’ho mires bé treballem en un negoci molt similar.

Una de les converses que més recordo haver tingut amb ell va ser aquella en la qual em va preguntar: “saps què és el que més m’agrada de ser mag? De fet, el que més ens agrada a tots els mags de la màgia?”. Jo vaig pensar que l’entretinguda vida nocturna que sabia que portava ell podia ser una resposta,erò no anava per aquí la cosa. La seva resposta em va sorprendre. Em va dir que allò que el feia estudiar, crear els números i practicar i practicar durant hores i nits senceres per fer una actuació de trenta minuts, no era res més que la cara que fa el públic en el moment únic i irrepetible en el que la màgia els sorprèn. Em va explicar que nosaltres no ens podem ni imaginar la sensació que es té quan veus a tot el públic transformar la seva cara i sents oooooohhh!!. És llavors que es pot sentir realment la il·lusió. En realitat la il·lusió més gran de la màgia no consisteix en el que fa el mag, sinó en allò que es veu a la cara del públic en aquell instant, durant uns segons d’intensitat màxima.

(més…)