Al llarg de la nostra formació, molts de nosaltres hem assistit a nombrosos programes que sovint ens han generat la sensació que una formació interessant i una formació profitosa no sempre van de la mà. I és que el mon de la formació encara manté molts enfocaments excessivament clàssics i necessita impulsar noves formes d’aprendre i ensenyar.
Avui en dia l’aprenentatge es dona en qualsevol lloc i en qualsevol moment, és flexible i s’adapta a la necessitat de cada moment i de cada un. De fet podríem dir que pot arribar a ser personalitzat. En general, és molt semblant al que passa en la indústria de l’oci i de l’entreteniment, perquè, en definitiva, tots dos àmbits tenen en comú el repte de transmetre a l’usuari/participant continguts a través d’experiències memorables. Tots som conscients que la indústria de l’entreteniment ha crescut significativament en els últims anys i ha diversificat i multiplicat la seva activitat cap a esferes d’activitat professional centrades en el consum d’experiències culturals. També ha guanyat molta importància en els últims anys l’anomenada indústria del contingut, centrant-se en la importància del producte i del contingut (especial relleu té l’àmbit del contingut digital, com, per exemple, Netflix) o de l’oci digital (per exemple, amb continguts vinculats jocs amb format de sagues) (Gemma San Cornelio (2017) Per això, el CISARC d’UManresa (Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic de la Fundació Universitària del Bages, Campus Manresa de la UVic-UCC), a l’hora de crear el model de disseny creatiu i instruccional, ha buscat el mirall d’una de les empreses més emblemàtiques i de referència mundial de l’àmbit de l’entreteniment i de l’oci com és Disney. El propòsit del CISARC és connectar les idees i els models Disney amb les nostres intencionalitats per donar forma a una proposta que sigui útil per a la millora de l’activitat docent en la formació contínua dels professionals de la salut. Un exemple constant de l’aplicació d’aquest model es concreta dins el Màster Universitari en Metodologia de la Simulació (http://umanresa.cat/es/master-universitario-metodologia-simulacion), en el qual els nostres participants no solament adquireixen competències per convertir-se en formadors en simulació i crear programes en simulació, sinó que coneixen noves formes d’aprendre i ensenyar sota models que potencien i desenvolupen aquest aspectes. Per saber-ne més podeu accedir al Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic (Http://www.umanresa.cat/es/simulacion-clinica) o escriure a mastersimulacio@umanresa.cat. Aida Camps, coordinadora acadèmica de simulació del CISARC d’UManrsa-FUB